Saturday, January 21, 2017

Om hur jag blev en sån som tränar

Det här är något jag tänkt skriva om länge men dragit mig för eftersom det är ett känsligt ämne. Vad är det då? Jo träning faktiskt. Lovar att det här inte ska bli en träningsblogg, kommer eventuellt aldrig skriva om träning i framtiden, men jag vill ändå dela med mig av vad träningen betytt för mig. Det här kan nog bli långt och handlar mycket om privata grejer, psyke och tarmsjukdom bla. Jag hoppas att ingen känner sig pressad av det här inlägget - det är helt okej att inte träna, och är du som läser i början av att återhämta dig från en utmattning så är det mer än nog att bara ta sig upp ur sängen. Jag vill ändå berätta om hur mycket träning hjälpt mig, kanske kan det inspirera någon.

Förra våren, i mars-april någon gång, hade jag väldigt många motgångar. Försäkringskassan avslog mitt ärende eftersom jag inte har någon sgi (var student och dessförinnan mammaledig innan jag blev sjukskriven) så jag stod plötsligt helt utan inkomst. Samtidigt sa min terapeut upp kontakten väldigt hastigt eftersom jag var för sjuk för henne. Dessutom hade jag under kort tid tappat 10kg i vikt utan att jag hade någon anledning till det, åt precis som vanligt. Bajsade blod och gick ner i vikt men alla prover och testar visade bara att allt var normalt så sjukvården kunde inte hjälpa mig där heller. Jag visste inte vad jag skulle göra. Inga pengar (dock en sambo med pengar plus ett arv på banken, så tack o lov ingen akut kris där), ingen hjälp med psyket i sikte (ny kö till ny psykiatri pga utsparkad från gamla, jo faktiskt utsparkad) och ett tarmsystem i totalt uppror. Ärligt talat kändes allt rätt så kört för min del, inte ens på psykakuten fick jag hjälp. Och så allt det gamla vanliga med utmattningen då, i form av yrsel och trötthet och 38-graders feber ett par gånger i veckan.


Men ungefär ett halvår tidigare hade jag långsamt börjat träna yoga. Jag har alltid gillat yoga och när jag hittade en bra träningsform med yoga via youtube så kunde jag få till en rutin med att träna. Och så under våren när allt bara var skit och jag var helt desperat så tänkte jag att jo men alla säger ju att träning hjälper både psyke och tarmar så jag testar väl det. Eftersom jag redan tränade yoga via Youtube och gillade det så sökte jag på träningsvideos där och satte igång. Satte som mål för mig själv att träna varannan dag, ca 20-40 min per gång. Eller bara en kvart om allt kändes omöjligt. Och vet ni, jag började gilla det! Nu fick jag snabbt belöning i form av regelbunden avföring (ska ej gå in på detaljer här men jag har en rätt svår variant av IBS och har alltid mycket problem med magen). När jag tränar är min mage tusen gånger bättre än utan träning. Det gav mig motivation till att fortsätta.

Efter ett tag började jag märka att jag mådde bättre psykiskt. Jag orkade leka mer med Astrid, laga mat, handla, allt sånt där som vanliga människor orkar. Fick tillbaka lite lust att göra saker. Kunde tom gå en eftermiddag på Liseberg med Astrid och Andreas (sen efter det fick jag visserligen feber såklart och tillbringade hela nästa dag i sängen, men ändå!). Träningen har hjälpt mitt psyke så otroligt mycket mer än alla de antidepressiva och ångestdämpande läkemedel jag har fått. Jag har fortfarande låååångt kvar innan jag blir frisk, men jag har kunnat förstå att det faktiskt finns hopp, allt är inte kört. Och att ha fått tillbaka hoppet betyder så otroligt mycket.

Nu har det gått nio månader sen jag började träna regelbundet och jag har fortsatt att träna varannan dag. Är så otroligt stolt över mig själv, över att jag fortsatt! Det är också så häftigt att se hur kroppen utvecklas, hur jag när jag började träna kunde behöva pausa en video 5-6ggr bara för att andas och inte dö men att jag nu klarar samma video helt utan problem och utan att behöva pausa. Under de varmare månaderna har jag också börjat löpträna. Det ger mig också självförtroende att orka göra utflykter, för kan jag springa 6-7km (alltså inte springa alla, jag varvar gång och jogg) så kan vi som familj göra fler längre utflykter för jag vet att jag orkar.


Om ni orkat läsa ända hit kanske någon också är nyfiken på vad jag tränar? Förutom att löpträna med en c25k app (c25k står för from couch to 5 kilometer, alltså från soffan till 5km) så tränar jag med Youtube och Cody. Det här är mina favoriter:

Fitness Blender
Rakt upp och ner träning med bara hantlar eller kroppsvikt som redskap. Deras pass känns välgjorda och jag uppskattar verkligen att de aldrig säger saker som "kom igen nu, dags att få kroppen du drömt om" osv, hatar såna saker men tyvärr är det ju väldigt vanligt som någon slags pepp (snälla alla tränare sluta med det). De har mängder med olika pass för allt från nybörjare till mer erfarna, och både kondition och styrka. Tex det här passet gillar jag.

30 day shred med Jillian Michaels
En riktig klassiker i hemmaträning med rätt många år på nacken. Riktigt bra basträning! Har tre olika nivåer, jag har mest kört nivå 1 och 2. Tränar hela kroppen inkl uppvärmning och lite stretching. Hantlar i olika vikter behövs, de i videon har samma hela tiden men det funkar inte alls för mig, jag växlar mellan 1-3kg. Tips är att köpa hantlar o träningsgrejer på Rusta, de har bra och billiga och dessutom fint färgglada hantlar.

Popsugar Fitness
Alltså här är det risk för viss klämkäckhet men jag gillar ändå den här kanalen. I alla fall när de är på en lagom nivå med käckhet. Tex gillar jag det här kettlebell passet eller det här med hantlar och kroppsvikt som också har en väldigt rolig tränare som håller sig på rätt sida om käckheten enligt mig :).

XHit Daily
Även här lite väl klämkäckt ibland plus mycket kommentarer i stil med "tänk på hur snygg din rumpa kommer bli i tighta små shorts" (kräks på sånt) men står man ut med det är många pass roliga. Måste dock också stå ut med att namnen är töntiga, tex är ett av mina favoritpass Kim Kardashian Butt workout. Får lätt personlighetskris av att tycka om ett sånt träningspass, vem är jag?! Det är många 10-minuters pass här så jag brukar plocka 3-4 stycken för att få ihop ett lagom träningspass för mig, men de dagar jag verkligen inte orkar träna brukar jag ändå kunna få till en 10-minutare. Det är ju faktiskt bättre än ingenting. Cardio Kickboxing är tex ett bra sånt kort pass som jag ofta kör som en slags uppvärmning.

KaisaFit
Det här är min träningsidol no1. Vilken spänst och styrka hon har! Följer bla henne på Instagram, men hon har också roliga pass på Cody som är en träningssida. Blir man medlem där kommer några pass gratis, men jag kan också rekommendera att köpa hennes MX30 som jag gillar skarpt. De flesta pass där är ca 30min inkl uppvärmning och inga redskap mer än en matta och en handduk behövs. Dock innehåller passen många hopp så det är nog bra att inte ha några grannar under sig, alternativt bra kontakt med sina grannar då! Jag gillar också Kaisa för att hon har så bra syn på kroppen och träning, det handlar ingenting om utseende utan bara om förmåga och glädje.

Yoga with Adrienne
Tyvärr gör jag inte så mycket yoga som jag önskar längre, det har kommit lite i skymundan till förmån för annan träning. Men om jag tränar yoga gör jag det med Adrienne. Hon är avslappnad och kul och lagom flummig eller hur jag nu ska säga. Kan varmt rekommendera hennes 30 days with yoga som jag kört flera gånger.

Har ni några tips på träningspass till mig? Jag hoppas på att kunna gå till ett gym i framtiden, men just nu är jag inte psykiskt stark nog för det. Har utvecklat en lättare social fobi under min utmattning, det är tydligen väldigt vanligt att göra det. Så gym går bort, och jag måste säga att det här med att träna hemma passar mig väldigt bra. Bara grejen att träningen kan ta en halvtimme och sen är det klart! Då är det lättare att motivera sig själv. Inga väskor att packa eller tid att lägga på att ta sig någonstans. Eller det värsta jag vet, duscha tillsammans med andra.

Friday, January 20, 2017

En skjortklänning till Astrid

Jag har sytt en skjorta till Andreas (fortfarande inte fotograferad) och när Astrids såg den så sa hon att hon också ville ha en skjorta. Men det skulle vara en skjorta som var en klänning samtidigt enligt henne. Inga problem tänkte jag, jag syr en skjortklänning! Perfekt till julafton (ja detta var alltså innan jul). 

Skjortklänningen blev inte klar förrän en bit in i januari (så kan det gå) men det var nog lika bra för Astrid hatar den. Hon har fortfarande inte provat den. Enligt henne är detta ingen skjortklänning, så uppenbarligen har vi inte samma bild i huvudet av hur en sådan ska se ut. Ser fram emot när vi kan rita och skissa tillsammans och planera eventuella plaggs utseende...

Nåja, jag är i alla fall väldigt nöjd med den och den var dessutom rolig att sy. Jag ville sy en sån lite gammaldags murarskjorta till henne och i min jakt efter såna hittade jag mönstret Prepster Pullover. Jag sydde storlek fyra år och gjorde inga ändringar förutom att jag förlängde den till en klänning då. Bra mönster tycker jag med tydliga instruktioner, och jag är glad att den inte innehåller lika många detaljer som en skjorta till vuxna (vissa saker är förenklade, tex är innersömmarna inte dolda som på vuxenskjortor). Jag skulle vilja sy en ljusblå sommarskjorta till henne också, men får se om hon skulle acceptera en sådan.

Monday, January 16, 2017

Trollstavar och svärd

En av sakerna som Astrid önskade sig i julklapp var en prinsessklänning med ett tillhörande svärd. Jag tycker det är positivt att vi ändå lyckats förmedla en bild av starka prinsessor och är nog egentligen inte helt emot svärd som leksaker men tycker oavsett att Astrid än så länge är för liten för ett svärd. Andreas och jag har pratat en del om det och resonerar som så att svärd eller inte beror på barnet, ett lugnt barn kanske kan hantera ett svärd medans ett mer livligt och utåtagerande får vänta lite. Själv höll jag på med historisk fäktning ett tag och som gammal rollspelare och gamer tycker jag det finns en viss magi runt svärd. Andra typer av vapen som tex pistoler mm går däremot helt bort som leksaker! 

Lång text för att komma fram till det inlägget skulle handla om, nämligen de trollstavar jag gjorde till Astrid istället för ett svärd! På Pinterest har jag sett flera fantastiska bilder på trollstavar som folk tillverkat av vanliga ätpinnar plus limpistol och jag blev sugen på att testa själv. Jag tog helt enkelt några ätpinnar i trä vi hade liggandes hemma (inte såna som följer med hämtmat utan lite rejälare variant) och satte igång. Det var riktigt kul!

Förutom lim har jag använt några pärlor att sätta i toppen och i spetsen på varje stav för att göra det mer magiskt. Sen när de torkat målade jag dom med akrylfärg. Lite kladdiga blev de kanske, men barn bryr sig ju inte direkt om sånt och jag tycker de blev rätt så fina ändå!

Astrid önskar sig fortfarande ett svärd men leker då och då med trollstavarna och var i alla fall inte superbesviken på julafton :). Nu längtar jag tills jag kan läsa alla böcker om magi, häxor och trollkarlar för henne när hon blir större, och kanske tälja riktigt fina trollstavar av trä...

Friday, January 13, 2017

Ett ambitiöst pennfack på prov

 Tack för alla fina kommentarer på instagram om mitt stickfodral! Innan jag sydde det gjorde jag som ett slags prov för att se hur det skulle vara att sy och för att bättre kunna planera hur jag ville att det skulle ha för funktioner.

Provet fick ett bli ett pennfack till mina ProMarker pennor. Egentligen använder jag inte de här pennorna särskilt ofta, jag köpte dem för nästan tio år sen (!) och eftersom bara nån enstaka tagit slut så säger ju det en del om hur välanvända de är. Men när jag skissar upp vad jag ska sticka och sy så använder jag dem och har tänkt att jag vill få bättre överblick över färgerna.

Precis som stickfodralet använde jag det här mönstret, men följde det inte helt och hållet. Gjorde ett fack på utsidan för enstaka andra pennor och sudd, och så insåg jag att pennorna är så tjocka att bara dragkedjans bredd inte skulle räcka när pennorna ligger dubbelt. Så jag klippte tygremsor lika långa som dragkedjan och några cm breda och sydde fast innan jag monterade ihop hela alltet. Det blev bra! Men ärligt talat så är det här inte ett superbra pennfack. Det är verkligen onödigt stort i förhållande till hur få pennor som faktiskt ryms i det. Nåväl, det funkar för mig och jag har bra överblick över pennorna nu i alla fall.

Pennfacket är i storlek medium vilket jag först tänkte var lagom även till stickfodralet. Är så nöjd över att jag sen valde en mindre storlek för stickorna! Pennfacket känns enormt (borde fota det hela med något för perspektiv inser jag nu) medans stickfodralet är perfekt i storlek. Bra att jag sydde ett test alltså.

Precis som stickfodralet så är nästan allt köpt på Stoff och Stil (fortfarande inte sponsrad) utom yttertyget som kommer från Nani iro och är rester från en klänning. Eftersom det var så tunt så förstärkte jag det med extra mellanlägg förutom vadden.

Tuesday, January 10, 2017

Förvaring till mina stickor

Äntligen har jag sytt en grej som jag velat sy så länge! Nämligen ett fodral till mina utbytbara Chiaogoo stickor. Mitt gamla följde med när jag köpte setet med Chiaogoo small och det var väl funktionellt men jag tyckte inte att det var särskilt snyggt. Plus att Astrid en gång för kanske 2-3 år sen tryckte ut en hel klämmis (sån färdig fruktpuré för små barn) över hela fodralet. Läge för ett nytt alltså! 

Mitt gamla fodral hade markeringar för varje stickstorlek och det var något jag verkligen ville ha i mitt nya också. Hemma har jag en Dymo Letratag (finns på typ Clas Ohlson för 3-400kr) och till den finns det påstrykbara band. Det använde jag för att skriva ut stickstorlekarna och markera de olika facken till kablarna. Egentligen hade jag velat använda något snyggare men jag vet inte riktigt vad och hur jag skulle göra då så det här får duga. Det är i alla fall mycket funktionellt.

Mönstret jag har använt heter Creative Maker Supply Case och jag tycker att det var ett bra mönster. Jag sydde först den mellanstora varianten som ett pennfack, som ett test inför stickfodralet, och det blev STORT (ska visa bild på det någon annan dag). Så jag bestämde mig för den minsta varianten, trots att jag var rädd att det skulle bli för litet, men jag måste säga att det faktiskt blev helt perfekt i storlek. Det här är faktiskt alla stickor jag har (de tomma fackens stickor sitter i projekt) förutom strumpstickor och tunna rundstickor som jag förvarar i separata fodral.

Insidans olika fack har jag själv ritat utifrån vilka behov jag har av förvaring. Jag fick sprätta ett par gånger dock innan jag helt fick ihop det hela som jag ville :). Även facket på utsidan är eget påhitt, i det ligger alla små tillbehör som ändstoppar och åtskruvningsgrejer.

 Såhär ser det ut från utsidan. Det är helt klart rätt skeva sömmar på sina ställen för jäklar vad pilligt det var med de rundade hörnen! Svor flera gånger. Så innan jag får förfrågningar om jag kommer sy och sälja - NEJ även om det var tillåtet enligt mönstret (vet inte om det är det) så skulle jag aldrig sy såna här för försäljning, det var alldeles för mycket tråkigt pill. Plus att det är väldigt fula sömmar här o var. Men till mig själv duger fula sömmar, och det är även med fula sömmar mycket mycket MYCKET snyggare än mitt gamla fodral. Och mer funktionellt.

Nästan allt material kommer från Stoff och Stil, helt enkelt för att jag var otålig och ville sätta igång och då var det närmast att åka dit (är ej sponsrad av dom!). Egentligen ska ett av mellanläggen som ger volym vara i form av något som liknar skumgummi, det verkar säljas i olika quilt-butiker även här i Sverige, men eftersom jag ville sätta igång på momangen köpte jag något som kallas volymmellanlägg. Det funkade helt okej, även om det säkert blivit ännu bättre med det rekommenderade. Det enda som inte är från Stoff och Stil är yttertyget som kommer från det amerikanska märket Cotton & Steel. Jag köpte det från Miss Matatabi (vill inte tänka på hur omiljövänligt mycket det här tyget tagit sig runt jorden, från tillverkningsland till USA till Japan till Sverige... nåja det är iaf mer än fem år sedan jag själv flög någonstans så tänker inte ha dåligt samvete).

Det var ett pilligt projekt och jag vill inte sy något mer (än på ett tag) men det var verkligen värt det! Jag är så nöjd och blir glad varje gång jag ser det.

Monday, January 9, 2017

Yllekläder


De här bilderna har några månader på nacken som ni ser, nu har ju alla löv ramlat av från träden. Men jag vill tipsa om mössan som Astrid har på bilderna, den kommer från min kompis Katarina som börjat sälja yllekläder för barn och vuxna. Hon syr dem själv och jag som känner henne vet hur noggrann hon är! Massor med tester av modeller innan hon är nöjd och mycket noggrann med kvaliteten. Mössan som Astrid har på bilden har helt superb passform! Sen att Astrid ratar den eftersom den inte är en Frost mössa med Elsa eller Olof på kan ju inte Katarina hjälpa :P.

Om någon blir sugen på att köpa på sig yllekläder nu när de kallaste månaderna på året kommer så hittar ni Katarinas affär Hagenhuset här.

Tuesday, January 3, 2017

Groove dress

Nytt år alltså! Och än så länge har det börjat bra. Jag har gått omkring i en matt orkeslös känsla av tristess senaste tiden men på årets första dag så släppte det och jag fick lust att sy. Det blev en Groove dress till Astrid. Egentligen så behöver hon verkligen inte mer kläder (väx fortare så jag får sy mer!) men det är i alla fall en härlig klänning som hon verkar gilla. Nu önskar jag mig mer dagsljus så det går att ta bättre bilder bara.

Mönstret finns till vuxna också och jag är väldigt sugen på en variant till mig också. Så mycket härlig vidd! Till Astrids klänning använde jag bomullstrikå från Stoff och Stil men till mig själv tänker jag att viskostrikå skulle vara en bra kombination med vidden.