Monday, December 8, 2008

röd som blod

De två julröda stickningarna är färdiga, lagom till att julstämningen börjar infinna sig.

Mössan är stickad i drops silke-alpaca, i en självimproviserad ribbstickad variant. Nästan två nystan gick åt, på stickor nr 5.

Sjalen är (ännu en) swallowtail shawl, mönstret finns att köpa här. Garnet är från ullcentrum, deras entrådiga garn, och en härva räckte precis inte. Nu har jag kanske 80-90g kvar på härva nr2. Istället för att sticka nupps stickade jag på svarta pärlor, för nuppsen är så vansinnigt tråkiga att sticka. Det blev fint, men pärlorna vill bara flytta på sig hela tiden, de glider runt på garnet. På bild nr 1 syns pärlorna ganska tydligt, om man klickar på bilden.

8 comments:

Elin said...

superfint!
nu blev jag sugen på att sticka en sån sjal också :)

Eva S said...

Oj vad jag blir glad av det röda sticket!
Eva i Lund

bara Lova said...

Jag blev alldeles glad när jag såg allt det röda, jättefint! Sjalen är underbar.

Thepas said...

Jättefint! Jag har bara julklappsstickningar hemma så jag kan inte visa bilder förrän efter jul. Jag hade värsta stick-farten hör några veckor men nu har den tyvärr lagt sig lite.

maria carlander said...

huuuur fint som helst!
i mean it!

Clara said...

Tack allihopa! Ni gör mig så himla glad jämt!

Anonymous said...

Har missat att den var klar! Jättefin och jag blir så sugen att börja på något nytt. Ajajaj. Det finns aldeles för mycke påbörjade saker i väskor och korgar.
Men sträck på dig för den är verkligen fin.
Må gott

Anna said...

Så fina röda grejer och snygga bilder!