Friday, April 9, 2010

Om Citronen och om att repa upp heliga tröjor

Min Citron är klar. Den kvalar lätt in som tråkigaste stickningen i världshistorien. Och så blev den inte ens bra! Jag är rätt sur kan man säga. Sur som en citron. Visst, den ser volangig och fin ut på bilden, rosa och fluffig och borde varit bra på alla sätt. Men ärligt talat, hur gör ni andra med era citroner? Den här går ju för sjutton inte att ha runt halsen ju! Och jag är inte en sån person som har sjalar över axlarna, trivs inte i det, så det här blir till att repa upp.

Förresten, på tal om att repa upp, jag har rensat bland mina stickade tröjor idag. Det är nämligen så att jag har typ 10 stycken som jag aldrig använder, och på nåt sätt har jag sett dom som heliga, dvs inte kunnat göra mig av med dem eller repa upp dem. Jag har tänkt "men jag har ju lagt ner så mycket tid på dem" och så har de legat och samlat damm i garderoben. Där gör de däremot ingen nytta har jag insett, och garnet kan jag ju använda till nya och förhoppningsvis mer lyckade projekt! Så nu ska det bli frogga av hemma hos mig!

23 comments:

Maria said...

Tack för att du skrev detta! Jag var lite sugen på en Citron men ICKE! Nu tänker jag inte ödsla tid på den!

Maria said...

Förlåt....Fin var din iallafall!

miastick said...

Den är ju jättefin, och du ska ha den runt halsen lite omlott, se på min blogg hur Tove har den, jag bär den så. Blocka ut den, den kommer att bli kanon. Repa inte upp!

Camilla said...

Nu blir jag så osäker, detta är den tredje bloggen som skriver ner "citronen", håller också på med en och har hela tiden funderat på om den är så rolig/fin?? kommer jag använda den?? Men jag håller absolut med om att det inte är nån inspirerande stickning, men jag hoppas att den ska komma till rätta med garnet jag använt.

Clara said...

Ville bara förtydliga lite: Det är bara MIN citron jag inte gillar, jag har sett massa fina på olika bloggar där ute! Och så är grejen den att jag flänger och slänger, en sjal jag har på mig måste sitta runt halsen, gärna knuten där för att sitta kvar... så citronen passar inte mig bara.
Camilla, din citron blir säkert jättefin!

Agata said...

Ånej, jag som är på sluttampen på min. Fast jag har stickat sjalar förr som jag aldrig använt sedan, så en mer eller mindre gör ingen skillnad. ;-) Du har i alla fall en väldigt vacker färg på din (kan jag skriva som valt en liknande! ;-))

Jenny / Ekomamma i stan said...

Tycker att citronen var jättefin, börjar själv bli sugen på att sticka en. Men jag är tvärtemot dig ute efter en axel-sjal, jag tänker sommar till en fin klänning.

Heidi said...

Jag har min runt halsen och spänner fast den med en sjalnål eller en större säkerhetsnål, eftersom jag också är en sådan som flänger omkring! Och jag älskar att haden på det viset, dethade aldrig funkat att ha den på axlarna... (bild finns på min blogg)God Helg/Heidi

Jo said...

Visst är det så man tänker: Jag har kagt ner så mycket tid.. Men man kan ju få ännu MER härlig sticktid om man repar upp det och faktiskt gör något man vill bära! :)

Viffla said...

Jag står ju då på repa upp-sidan; min åsikt är att det är mycket bättre att repa upp, göra om, göra snyggt och bli nöjd än att vara missnöjd och ha något som tar plats, både med citronen och koftorna... även om just jag inte kan se felen du ser. :) (för övrigt kanske garnet räcker till en haruni...) : D

Elisabeth said...

Sur som en citron.. Har varit lite inne på detta, men jo ja jag ska testa.. Vad var det som gjorde det så hemskt....??

Anonymous said...

För att sticka ut hakan lite, jag har inte förstått hausen kring citroner. Men jag tyckter din var riktigt fin. Jag håller med Mia - blocka. Testa sedan lite olika sätt att ha den runt halsen. Har sett någon använda en sjalnål.

Men, repa upp om det fortfarande inte funkar.

Heidi said...

Tack =) Men jag förstår dej om du vill repa upp, speciellt när du ändå håller på med tröjorna! Det är alltid lättare att fortsätta repa upp när man väl håller på... Även om det är bra att tänka efter en/FLERA gånger först! Hoppas att garnet får bli till något du blir mycket nöjd med =)

Lillemor i Hummelsta said...

Måste först tala om att din citron blev jättefin, iallafall att se på, trivs man inte med ett plagg så gör man inte. Jag har precis blivit klar med min 1:a och är nästan klar med min 2:a, tycker det är jättekul och okomplicerad stickning, tur att vi alla är olika till tycke o smak. Jag blev besviken över resultatet först för jag tyckte den blev för liten, räckte inte till att knyta, så jag blockade den och då blev den lagom stor, men rynkningen försvann. Besviken pånytt. Men min 2:a ska bli en över-axlarna-svala-sommarkvällar modell som inte kommer att blockas. Om du är missnöjd så kan du ju alltid ha en liten tävling och lotta ut den. Är säker på massor av respons!
Ha det bra!!

Emelie said...

Jag blockade klart min nyss och testkörde den igår. Den blev sjukt liten, men jag hade aldrig i livet orkat göra den större. Slutade med att jag blockade den stenhårt, alla rufflor försvann men den blev lagom stor iallafall. Mer randig än volangig. Och då funkar den att vira kring halsen. Men över min döda kropp att jag stickar en till..

Camilla said...

Repa upp är min melodi och strategi när jag inte är nöjd. Även om andra ger komplimanger och gillar det - om jag inte är nöjd vill jag oftast att garnet ska få ett bättre öde... Så, fastän din Citron, och säkert tröjorna också, är jättefina, repa upp om det känns rätt!

Sillen stickar said...

Hajjar precis din frustration!
Jag valde att sticka riktigt lösa maskor i början på varje varv för att få den längre- mer utdragen kant, så att man får om den runt halsen något varv. Din citron ser fin ut men, repa upp om du inte är nöjd för annars kommer den bara att ligga:( Å repa upp dina gamla projekt-Ekostickning is the shit baby!

liene said...

Hmmm vad spänande att du tar up detta ...jag har inte hajjat till Citron stickning.. men jag har lagt märke på hysteri med detta..men o andra sidan ...bilderna är uber bra och färgen är bra- me syster if you dont like it.....ta isär den... allt kan ju inte vetas i förväg!

ANNEPÅLANDET said...

Den ser jo flott ut! Jeg syntes også den var grusomt kjedelig å strikke, men nå elsker jeg min!
Blokk den forsiktig, og bruk den som et skjerf - du kommer til å bli glad i den!

Pixi said...

Jag har oxå precis blivit klar med min o nu är den i maskin,hoppas den blir bättre blockad,men min blev inte ens "volangig"haha..=)

maria carlander said...

hmm, jag kanske borde varnat dig mer eftersom det var min felstickning som inspirerade dig :)
Mer volang = svårare att få att ligga vettigt runt halsen. Men den vanliga citronvarianten tycker jag blev hur mysig som helst!
Gör om - gör rätt är min devis, repa upp kan vara märkligt skönt också!

Sanna said...

Haha, vet du vad den ser ut som? En stor blygdläpp! Eller kanske en mollusk... Lite obscen är den allt.

Sylvia said...

Heisann
Jeg synes din CITRON ser morsom ut, men det er ikke morsomt hvis den ikke kan brukes!!
Jeg strikket litt feil på min Citron, men resultatet ble bra alikevel. Men jeg endret navnet til trøffelsjal, og bruker min som pynt, litt asymetrisk med en fin nål/brosje, rundt halsen, som jeg er blitt ganske fornøyd med. Håper du finner en løsning på ditt!!