Wednesday, July 6, 2011

Broderi

Jag har börjat skissa på mitt första ylle-broderi, och det är så himla kul! En kudde ska det bli tänkte jag, inte så jättestor utan kanske 30 x 30cm. Skånska yllebroderier och broderier från Dalarna är inspirationen, och jag tänker more is more. Jag gillar det frodiga och färgglada!

Inspirationen till broderiet kommer mest från boken Karins broderier (hennes blogg hittar ni här) och från att jag googlat på ordet yllebroderi.

Men jag skulle behöva lite tips om vart man får tag på kläde i Göteborgstrakten, helst inte så jättedyr men samtidigt hyffsad kvalité. Yllegarn vet jag finns lite varstans, Tummelisa och Broderi och garn tex. Om ni har fler tips om yllebroderi får ni gärna berätta också! Jag är som sagt novis på området, även om jag broderat en del annat innan.

10 comments:

knitbyme said...

Knäktens klinga vid Karl Johanskyrkan kanske. Hoppas du mår bra!

Jessica said...

Det ser hur fint ut som helst! Vilken mönsterkänsla du har

Anonymous said...

Bästa Clara, med bloggen jag följer varje dag. På Nääs i Floda finns en slöjdbutik, där finns kläde. Dit kommer även Karin Holmberg i november och har kurs, jag anmälde mig idag :-)
Som Angeredsbo går jag ofta till Reningsborg, där finns allt möjligt slöjdmaterial om man har tur hittar man det man söker. Broderigarn finns alltid massor och billigt. Ser fram emot att följa framväxten av ditt broderi. Välkommen hem till Göteborg snart/Cecilia

docksjo said...

Det finns en järre bra broderi butik i linnestaden Canvas http://www.canvasshop.se/ och Myrins http://www.myrins.se/ som ligger bredvid har kläde.
Lycka till

Clara said...

Tack för tipsen! Myrins har jag alldeles glömt bort, där brukade jag köpa tyg på gymnasiet.

Vad roligt att Karin ska ha en kurs på Nääs i höst! Kanske att jag anmäler mig, min höst är så rörig så jag kan inte planera nåt än.

Loppan said...

Roligt med yllebroderier! Har funderat på att köpa den boken jättelänge, och nu blev jag så inspirerad att jag slog till :) Både din blogg och Karins är jättefina :)

Loppan said...

Haha, jag blev så uppe i din blogg att jag gjorde om min adress till en kombination av ditt och mitt namn :p Såhär ska det vara: http://stickloppan.blogspot.com :)

Knitarina said...

Fint! Se till att ha gott om tid när du börjar brodera. Det är liksom lätt att bli besatt och missköta sina andra, mer världsliga plikter!

Karin said...

kommer bli snyggt det där du! :) jag är smickrad.

disa said...

Jätte fint! =)