Saturday, August 24, 2013

Color Affection

Woho min Color Affection är klar! 

Först var jag så rysligt besviken. Den övre kanten är så jädra hård. Ser ni hur den liksom krullar sig i snibbarna? Efter blockning är det bättre, allra först var den bara en krullhög.

Det tar lång tid att få den snygg runt halsen. Inte en sjal jag bara kommer slänga på mig sådär.

Men väl på är det värt det. 

Mönstret är alltså Veera Välimäkis Color Affection, vilket jag tycker är en väldigt snygg sjal. Men trots att jag hela stickningen igenom ansträngde mig för att försöka få ökningskanten (den övre långa) mjuk och inte för hård så lyckades jag inte. Den är stenhård. Stel som tusan med resultatet att den krullar sig. Det är tydligen ett vanligt problem, vilket jag förstår eftersom en ska öka på varje varv och på vart fjärde varv ökas två maskor. 

Den är i alla fall väldigt snygg, och jag gillar den. Den var rolig att sticka också, eftersom sista delen innehåller förkortade varv så blir det aldrig sådär vansinnigt långa varv förrän precis i slutet, och randningen gör att det känns som att det går fortare. 

Och garnet gillar jag verkligen! Det är Magasin Duetts supersoft i vitt, Clementine och Aquamarine. Tycker precis som Mia att det är det bästa av två världar, dvs strävt att sticka med och mjukt när spinnoljan sköljts ur. 

7 comments:

PetraO said...

Och jag älskar färgkombon som du valde!

sjusoverskan said...

Väldigt snygg sjal Du stickat!

Krickelina said...

Så snygg den blev! Jag har också tänkt sticka en i Supersoft, bra jag kunde tjuvkika på din!

med nål och tråd said...

Skitsnygg!! Gillar att du körde på färgglatt

Manduzana stickar said...

Jag har ju stickat en i bomull och fick också en stenhård kanten, men jag tänker att den är så snygg så det gör inget. Det borde du också tänka, för din är assnygg!

Anonymous said...

Så fint med ljusa färger!
//Karin

Alla kan sy said...

Jättefin sjal, blir själv sugen att sticka mig en. Hur mycket garn gick åt av vardera färg? Är ju tråkigt om det inte skulle räcka. Och vilken stickstorlek använde du?