Tuesday, August 6, 2013

Semester


Vilken underbar semestervecka vi haft i mina svärföräldrars stuga!

Vi har badat nästan varje dag i vattnet som heter Slätbaken. 

Gått i skogen och letat kantareller, dock bara hittat små bäbisar som fick stå kvar.

Vi hade större bärlycka. Massor med blåbär, mitt favoritbär! En del vildhallon, lingon och så körsbär.

Ätit paj varje dag. Körsbärspaj, blåbärspaj och hallonpaj. Mitt livs första körsbärspaj, jag har varit så nyfiken på hur det smakar eftersom Twin Peaks är en av mina absoluta favoritserier, men alltså ärligt talat så var det till och med för sött för mig. Och jag är ändå största godisgrisen i hela Sverige. 

Promenerat i Söderköping, som är en så vansinnigt gullig stad så det är inte klokt. Känns typ som Astrid Lindgrens värld, fast här bor folk faktiskt i husen! 

Suttit vid kanalen och ätit glass och kollat på min favoritveranda. 

Ett slott hann vi besöka också.

Och jag har stickat massor. Mina svärföräldrar har tagit hand om Astrid och jag har fått sitta SJÄLV i skuggan på verandan med en stickning och så en ljudbok. Helt ljuvligt.

Nu är vi tillbaka hemma och det är också rätt skönt, förutom att Astrid körde Guantanamo-style inatt och väckte mig minst en gång i timmen. Dags för en kopp kaffe till tror jag...



4 comments:

ylva said...

Mmmm semester! Härliga bilder tänk vilken sommar vi haft . Alla i detta avlånga land har fått en välbehövd soldos innan hösmörkret sätter in . Tröjan ser fin ut funderar själv lite på en sån .

Wallinskaya said...

Vilka fina bilder! Huset som den där verandan i Söderköping hör till har jag tänkt på i väldigt många år sen jag var där en gång och blev helt kär i det. Har fantiserat om det på alla möjliga sätt och fått vitt hus med gröna knutar som någon slags förebild.

Anna said...

Följer din fina blogg slaviskt och fick plötsligt behov för att skriva en kommentar till dig. Det har sig så att jag fick en liten bebistjej bara en månad innan dig, och jag har känt igen mig i mycket som du har skrivit om den första bebistiden. Vi har också haft det sjukt jobbigt i några veckor nu med en liten som bara vaknat oftare och oftare på nätterna. Efter att jag fick ett psykbryt för ett par veckor sedan som följd av massiv sömnbrist så tänkte vi att något radikalt måste göras. Men så är vi helt emot skrikkurer a la 5mm, och pallar inte stränga mat- och sovregimer a la Anna Wahlgren. Kom av en slump in på "Tassmetoden" och DEN FUNKAR! På ett mjukt, fint och nära sätt kan man lära bebben att somna/somna om själv. Nu har vi "tassat" i en dryg vecka och skillnaden är ENORM. För bara några dagar sedan var jag uppe och gick och vyssjade och grejade och ammade tusen gånger, nu äter hon i sömnen vid kl 23, och jag stoppar in nappen en 3-4 gånger under natten. Det är det. Och jag börjar sakta men säkert att bli människa igen. Det finns tyvärr väldigt lite skrivet om tassmetoden på svenska så jag lärde mig från en tråd på familjeliv.se http://www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html, men det funkade fint det också! Hur som helst så hoppas jag att ni får sova bättre snart! Till sist, tack för all inspiration! Hälsningar Anna

Clara said...

Anna: Tack så jättemycket för tipset! Så himla märkligt, jag läste precis om Tass-metoden någonstans men hann inte mer än se rubriken innan din kommentar trillade in. Det ska vi absolut testa, delar av den har vi redan kört utan att veta om att det var en del av en metod :).
Det är verkligen vidrigt det här med att inte få sova, min skräck är att det aldrig ska lösa sig på något sätt bara måste det ju det. Ska även låna Somna utan gråt på biblioteket, många som nämner tass metoden i forum skriver även om den.

Grattis till lugna nätter för er!