Saturday, September 21, 2013

Green memories


Den här mössan gick visst galet fort att sticka! Jag har ju viss vana av flerfärgstickning, förutom att det är en favoritteknik så har jag senaste året stickat över 50 par vantar. Och övning ger ju färdighet. På det stora hela är jag väldigt nöjd, även om jag slarvade lite med val av stickor. Stickade ingen provlapp utan gick lite mer på känn, och ja det var ju inte så smart kanske. Borde stickat på 3mm istället för 3.5mm (mönstret säger 4mm) så nu är mössan lite stor. Jag gillar den ändå!

Mönster: Green memories
Stickor: Mönstret anger en hel drös med stickor, men jag använde bara tre olika. La upp med 3mm, stickade resåren och hoptagningarna med 2,5mm och all annan slätstickning med 3mm. Använde 3.5mm för de mönstrade partierna.
Garn: Magasin Duett supersoft i färgerna Calypso, Dark apple, Aquamarine, Kingfisher, Silver grey och så lite vitt. Kontrasterna på första delen med den mörkgröna stjärnan är mindre i verkligheten än på bild, men jag gillar att det inte är så stora konstraster.

4 comments:

Sjömans-Elin said...

Haha, och jag som liksom undrat lite varför det var så tyst om dig på bloggen där en period. Taskiga gravidhormoner tänker jag. Och så har du stickat som en jäkla tok... Du är så cool tjejen!

Snygg mössa också. (By the way ;)

Dödergök said...

Tokfin Clara! Väcker stor sticklust. Passar dig jättebra!

Futu said...

Jättesnygg!

Manduzana stickar said...

SÅ sjukt snygg! Jag blir inspirerad till att sticka en själv :)