Thursday, August 27, 2015

Garter ear flap hat






Alltså ÅH vilken bra mössa det här är! Jag har sett den på massor av stickares bloggar och i instagramflöden tidigare men inte förrän jag stickade en själv förstår jag dess storhet. Passformen är superb och Astrid gillar den jättemycket.

Jag tror Astrid har rätt stort huvud för sin ålder, för hon mäter ca 52cm i omkrets och det ger för det mesta en storlek som är över hennes åldersstorlek, i det här fallet till och med small adult. Garnet är Holst Noble, ett mjukt garn som är 95% ull och 5% cashmere. Det är tunt så jag stickade med dubbel tråd. Allt som allt väger den bara 28g, så den är lätt att bära. Tror Astrid föredrar lätta mössor.

Rolig stickning (hade varit ännu roligare om det bara var rätstickning, men eftersom den stickas runt så är varannat varv avigt), bra passform, Astrid gillar den och dessutom är den perfekt för restgarner. Kommer absolut bli fler!

5 comments:

Lotta said...

Vilka ögon hon har din dotter, man drunknar i dem. Sötaste! Fint att få följa din blogg. Sköt om er.

Ullemor said...

Oj så fina bilder på Astrid! Hon som inte alls ville modella för nåt tag sen. Och mössan ser super ut.

Tyg och otyg said...

Den är väldigt fin! Ska berätta något roligt för dig, nämligen att JAG typ har 52 cm i huvudomkrets (kanske någon cm till, men inte mycket mer). Jag brukar kunna ha samma mössor som 2½-3-åriga barn. :)

anneliten said...

Jättefin mössa som jag blir så sugen på att sticka till surrogat-barnbarn (svägerskans barnbarn i väntan på egna :-)). men jag funderar över garn. Hittar inte det du använt och ej heller det amerikanska originalgarnet i närbutikerna. Har du förslag på alternativ?

Anna said...

Å så fin mössa och oj så söt tjej i den! Ett riktigt litet charmtroll. <3