Sunday, August 28, 2016

Eventuellt en perfekt stickväska

För ungefär ett år sen släppte Grainline Studios mönstret Stowe bag och jag tyckte att tja det där var väl en okej stickväska, men 14 dollar för en så enkel påsväska är bara för mycket pengar. Inte en chans att jag skulle betala det! Men eh ja jag har ändrat mig som ni ser. Har sett så många fina varianter av den här väskan, och dessutom har jag inte hittat något mönster till stickväska som sett lika bra ut så det här mönstret växte i mina ögon. Och om det nu skulle visa sig vara Den Perfeka Stickväskan så är den ju värd pengarna ändå. Obs tycker såklart att designers ska ta pengar för sina mönster så de kan leva på det men en har ju ändå någon slags egen gräns för vad en vill betala.

Och alltså det kan faktiskt vara den perfekta stickväskan. Jag sydde klart den igår så det är lite för tidigt att säga än men den känns riktigt bra! Jag sydde den mindre varianten och den är perfekt för ett halvstort projekt. En hel tröja eller kofta ryms nog inte, men den lär räcka fram tills tröjan/koftan är nästan klar. Jag gillar också sättet som väskans handtag liksom viks in, det gör att den hänger väldigt bra över armen. På den här superfina ut-och-in vända Stowe bagen syns det bättre hur det där viket ser ut.

 Mönstret är utan foder med synliga sömmar och det ville inte jag ha, jag döljer gärna alla sömmar som går. Så jag följde den här beskrivningen för att lägga till foder: https://drygoodsdesign.wordpress.com/2015/12/05/holiday-gift-ideas-continue-a-lined-stowe-bag/
Då försvinner dock en del av orginalväskans grej med att ett speciellt vik i botten för att få stadga. Jag ville ha lite stadga så jag använde ett tunt mellanlägg istället för viket (tror jag använde Vliseline H200 men är inte säker) och enligt mig har den perfekt stadga nu. Jag vill att en stickväska ska vara lite stadig men fortfarande tillräckligt "slapp" för att kunna tryckas ner lätt i en annan väska utan att ta för mycket onödig plats.

Sen sydde jag också i en bit centimeterband från Magasin Duett, det gör jag numera i alla mina stickväskor. Jag glömmer jämt måttband och på det här sättet kan jag iaf mäta litegrann!
Fodertyget kommer från Stoff och Stil och yttertyget med svamparna är från Miss Matatabi.

Nu ska jag använda den lite för att se om den är så bra som den känns, återkommer med recension!

5 comments:

Ewa med bloggen tygochgarn said...

Vilken jättefin stickväska! Smart det där med måttbandet. Stickväskor behöver man många, inte sant?! I alla möjliga modeller. Själv har jag faktiskt ingen direkt stickVÄSKA, men flera korgar och stickförkläden som blir som en påse när man drar ihop dem. Bra när man stickar med luddigt garn!
Du får säkert stor användning för din stickväska. Du tycks ju ha flera projekt på gång för det mesta ... ;) Hälsningar Ewa

Grahnslöjd said...

Jättefin väska, både tyg och modell!! Och vad smart med måttbandet!!:)

Vadå? said...

Men guu, MÅTTBANDET! Genialiskt! Snyggt sytt! :)

anneliten said...

Ser perfekt ut måste jag säga! Om du tröttnar på den och lägger den på din bloppis (eller får för dig att sy fler till försäljning) - då är jag först i kö :-)

Annika said...

Oj vad fin!! Har du till försäljning? Skulle gärna köpa en sådan väska! Måttbandet var jättefin detalj!! :D Du är himla duktig på att sy, - också! :D
H. Annika från Finland :)