Sunday, June 18, 2017

En grön Grettir

Förra året stickade jag en Grettir till Andreas och den hamnade snabbt bland de mest använda plaggen i hans garderob. Mönstret har förkortade varv på tre olika ställen på oket och det gör passformen så himla bra. Så jag bestämde mig för att jag ville sticka något jag visste att jag skulle bli nöjd med (och Andreas också) och valet föll då på en Grettir till men denna gången grön. 

 Garnet är Cascade 220 wool och den gröna färgen har jag färgat själv. Jag gillar det här garnet, ett riktigt bra basgarn. Lite ändringar från mönstret har jag förstås gjort, bla stickat 2:2 resår istället för 1:1 resår, stickat resår i halsen istället för rullkant och så förlängde jag den för att passa Andreas mått.

Både jag och Andreas är nöjda med resultatet och jag är glad att jag har den här fina personen i mitt liv!

3 comments:

Silvia said...

A handsome sweater for a handsome fella!

I love the green you dyed the yarn, it's a great combo with the bluey yoke. I love this pattern too. I find the BT patterns to be very well written and have always got my eye on their new issues. Excellent sweater!

Liz M said...

That is a gorgeous sweater.

Ida said...

Så himla fin! Får jag fråga, funkar den här att sticka i lettlopi garn? (Förlåt att jag antar att du är allvetande om alla garner, men tänker att du nog vet det:))