Monday, July 3, 2017

Överdrag till kameraremmen

Min kamera är en av de käraste ägodelarna jag har men jag har irriterat mig på den fula kameraremmen ett bra tag. Jag har surfat runt på Etsy och olika kameraaffärer och tittat på olika sorters band, funderat på att sy ett eget osv men inte kommit mig för att göra det. Sen bestämde jag mig för att göra det enkelt och sy ett överdrag till den befintliga remmen för den är ju ändå perfekt funktionell och då vet jag att den är säker. 

Tyvärr har jag tappat bort länkarna till de två tutorials jag använde, men om man googlar på "camera strap cover diy" så finns det massor. Det är ju egentligen rätt enkelt, bara att sy ett band och dra över. 

 Jag ville också ha en ficka för linslocket så att jag slipper leta som en tok efter det jämt. Det försvårades lite av att locket är bredare än remmen. Jag löste det genom att sy en ficka med veck längst ner och resår längst upp. Det blev några försök innan jag fick till en bra lösning!

Såhär ser det ut med linslocket i fickan.

Jag är nöjd med min "nya" rem! Det tog inte lång tid men gör stor skillnad för ögonen.

2 comments:

Ewa med bloggen tygochgarn said...

Det där med linsskyddsficka på remmen var ju en riktig kanonidé! Har jag inte kläder med fickor när jag fotar förlägger jag allt som oftast mitt linsskydd.

Frau Jule said...

den ficka för linslocket!!! bra idé!!! det vill gör jag också!
tack så mycket!
jule*