Sunday, September 10, 2017

En vetevärmare i fintyg

Den här veckan har varit riktigt tung. Vi möblerar om hemma och det tar så mycket på mina krafter. Dels själva ommöblerandet men också att det är så rörigt och stökigt överallt, min hjärna blir supertrött av det. Astrid ska få ett eget rum och det innebär lite hela havet stormar/tetris i hela lägenheten när allt ska byta plats. Inte för att hon kommer sova i sitt rum men det blir skönt att få undan alla leksaker från vardagsrummet. Ska skriva mer om det sen när allt kommer på plats! 

Det som ska bli vårt sovrum har jag precis målat om och jag måste hållit rollern helt knäppt för det resulterade i en extrem smärta i höger underarm och axel. Tur då att jag sytt en ny vetevärmare som nu kom väl till användning! 

Tyget är ett av Emilias handtryckta tyger och först tänkte jag nääääe inte kan jag använda ett så fint tyg till en vetevärmare! Men jag tycker också att vardagsföremål som används ofta ska vara vackra så jag tänkte om och bestämde mig för att använda det. Dessutom går det ju inte åt så mycket till en vetevärmare.

Något mönster hade jag inte men det finns gott om beskrivningar på nätet att använda sig av. Jag ville ha avgränsade fack så att inte allt vete lägger sig i kanterna (så var det på min förra vetevärmare). Så jag sydde 6st avgränsningar och fyllde dem sedan en och en med vete (jag använde helt vete från Saltå kvarn som fanns i min lokala coop-butik) och sydde sen igen dem. Funkar superbra att använda!

1 comment:

Linnéa said...

Åh så fin! Älskar verkligen Emilias tyger. Funderar på att sy en gardinkappa i hennes tyg.