Monday, October 16, 2017

Resist!

Direkt när jag såg Jess Schreibsteins Resist hat så kände jag att en sån måste jag sticka! När alla stickade Pussyhats stickade jag en också meeeen ärligt talat så tycker jag att de är rätt fula. I alla fall på vuxna, Astrid fick snabbt ta över min såna mössa. Det här känns som en mer vuxen och snygg variant av Pussyhat. 

Färgen som Jess stickat sin i tyckte jag också var perfekt, en gammelrosa (även känd som rå köttfärs rosa). Så jag kopierade hennes färg också, men jag färgade den själv med Rosy Green wool som bas.

Däremot ändrade jag lite på så sätt att jag la till en bård också, inte bara text. Från början hade jag funderingar på att skriva något annat, allra helst "Resistance is not futile" (nördblinkning) men det blev för långt. Sen funderade jag på "Upp till kamp" eller "Vi måste göra motstånd" men tillslut blev det ändå Resist. Enkelt och bra. Och så politisk som jag orkar vara just nu utåt sett. 

Efter blockning så kändes den aningens för stor så jag bestämde mig för att testa att fodra den. Jag fick en bit vit ylletrikå som Katarina fått över och den färgade jag i samma rosa nyans som mössan. Sen sydde jag fast den med små täta stygn längst ner i kanten. I fodrets översta kant fäste jag den på fyra ställen så att den inte ska fladdra omkring. Det är första gången jag fodrat en mössa men det var inte alls så svårt som jag trott! Skyddar bättre mot iskalla Göteborgsvindar också. Nu är det här garnet väldigt mjukt men annars har jag förstått att det är ett bra sätt att skydda känsliga öron mot kliande garn också. 

Mycket nöjd med min mössa! Och ska skriva ett inlägg om sjalen sen också, som ni ser så matchar den ju :). 

2 comments:

Anonymous said...

Himla fin mössa! Har också gått och väntat på mönstret. Och smart med fodringen. Coolt när man kan färga själv!

mads said...

Vilken snygg mössa! Gillar både bården och fodringen . Smart!