Sunday, November 19, 2017

Snöat in på korsstygn

Herrejösses alltså, någon mer som fått den här fruktansvärt långdragna förkylningen som verkar gå just nu? Här har vi hostat i fem veckor (Astrid först, sen jag och Andreas) och känns som att livet är satt på paus.

För att inte helt tappa förståndet så slöjdar jag lite när jag orkar, just nu har jag snöat in lite på korsstygn. Dock rätt trött, jag la upp den här bilden på instagram igår och en person undrade om felstavningen var medveten... nix jag är bara svintrött. Bra att lägga ut på instagram då så andra mer vakna personer kan se! Jaja, det är varken första eller sista gången jag stavar fel på ett broderi.

Förra gången jag broderade korsstygn så valde jag räknelinne vilket är hundra gånger snyggare än aidaväv - men det tog helt bort det avslappnade elementet för mig. Så nu är jag tillbaka hos aidaväven, bara att mata på med stygn utan att behöva tänka. Skönt.

Såhär ska det bli sen, ett citat av den fantastiska Karins Konstgrepp. Jag ritar upp allt i samma program jag använder för stickmönster, ett betalprogram som heter Intwinded knitting. Kan dock rekommendera Paint (klicka i grid lines för rutmönster) och har också hört att excel kan funka om rutmönstret där justeras. Vill någon brodera det jag gjort så är det bara att spara ner bilden ovan, kom ihåg att credda Karin bara för citatet om ni delar i sociala medier osv. 

 Är också extremt sugen på jul just nu! Började därför planera en julbonad. Förra året påbörjade jag en julkofta som fortfarande ligger halvklar i stickkorgen, kanske blir detta årets stora julprojekt som inte kommer blir klart? :P

Det här citatet har jag lånat från Sara Granérs bok med samma titel. Funderade först på att byta ut det mot tex kapitalismens fall eller patriarkatets fall osv men sen blev det kort och kort planekonomi. Det är så torrt och därför perfekt. Om någon annan är lika knäpp som jag och vill ha en likadan julbonad så är det bara att låna på!

No comments: