Sunday, April 15, 2018

En Kalle-skjorta

Jag har sytt en skjorta till mig själv! Det är verkligen inte ofta det händer, jag är ingen skjort/blus-person. Tidigare har jag sytt en flanellskjorta som jag aldrig använt, annars är det tomt på skjortfronten i min garderob. 

Att jag ändå sydde denna beror på att jag först sydde en Kalle shirtdress (för skjortklänningar gillar jag) och innan den ens var klar kom suget på en kortare skjorta att knyta i midjan. Eller ja knyta på höften i alla fall, jag önskar att jag kunde knyta i midjan och ha midjehög kjol/byxor till men min ibs mage fixar inte plagg som sitter åt i midjan. 

Mönstret är alltså Kalle shirt och jag sydde i strl 10. Velade länge över storlekarna och sydde till och med en toille tillslut, det brukar jag inte göra på oversize-plagg. Det är ju inte direkt någon passform att tala om, men jag ville verkligen inte att den skulle kännas som ett tält och inte heller ha för lite rörelsevidd. 

Såhär ser den ut oknuten, det ser helt okej ut på bild men trivs inte alls i att ha det så i verkligheten. Den känns bara trist då på något sätt. 

Oknuten syns den enda ändringen jag gjorde, dvs nederkanten. Kalle klänningen har en dramatisk fållinje (säger man så?) som går från låg till hög med en stor kurva. Den kortaste varianten har en helt annan sorts fåll som jag inte riktigt kan beskriva, men jag ville i alla fall inte ha den så. Tog istället fram mitt Archer mönster och ritade av fållen från den och körde också på dess längd. Det känns bra men nästa gång lägger jag nog till lite längd så att jag har lite mer att knyta upp den med, just nu blir knuten i minsta laget. 

Jag är så nöjd med det här plagget! Trodde inte att jag skulle hitta en skjorta att trivas så bra i men den här känner jag mig både bekväm och snygg i. Bonus för att den har en bra sew-a-long som gör den lätt att sy, och jag kommer aldrig sy skjortkragar på något annat sätt än detta

Mönster: Kalle shirt med fållinje från Archer. 
Storlek: 10, inga ändringar förutom fållen
Tyg: vävd viskos från Stoff och Stil
Fotograf: jag med självutlösare

3 comments:

Efwa - Medea said...

Väldigt fin modell på dig. Tyget är också väldigt fint. Tycker det är synd att jag inte har nära till någon Stoff&Stil-butik även om det går att beställa på nätet.

Clara said...

Efwa: tack! Det här tyget tror jag är från en äldre kollektion, jag hittade det av en slump i min Stoff o stil butik men har inte sett det på nätet.

Handgjort av Vera said...

Snygg! Har inte alls varit sugen på Kalle shirt tidigare, men din skjorta får mig nästan att omvärdera det. Jättefint tyg också!