Wednesday, April 25, 2018

Operationen

Så i måndags var Den Stora Dagen! Jag var rejält nervös i söndags men hade mailat kirurgen och frågat om jag fick lov att ta en oxascand (lugnande) på måndag morgon och det fick jag så bara det lugnade mig att veta. Tog min sista descutan-dusch (sammanlagt tre stycken dubbelduschar) och åkte till Art Clinic! Har nog aldrig haft en mer stressande bilresa dock, det haglade och regnade så mycket att jag och Andreas inte kunde prata med varandra pga ljudet och så var det förstås ännu mer köer än vanligt. Jag som är en sån person som är framme minst en kvart innan blev rejält stressad, men denna gång fick jag nöja mig med att vara på minuten punktlig.


Sen fick jag byta om, fick en såndär grej i armen och lite mediciner. Pratade med kirurgen som tog förebilder, ritade på kroppen och förklarade vad hon skulle göra (vilket jag redan visste men skönt att höra igen). Jag fick också berätta om jag ville att de skulle ta så mycket eller lite som möjligt och jag ville absolut att de skulle ta så mycket som de bara kunde. Hur mycket de kan ta beror lite på att det ska bli snyggt efter och så kan det tydligen bli vävnadsdöd eller nåt om de tar för mycket. Jag frågade hur transmän gör (pga vill veta allt) men där är tydligen operationen lite annorlunda när allt ska bort. Sen fick jag promenera ner till operationssalen. Väl där kände jag mig helt lugn, fick lägga mig under ett varmt papperstäcke (så konstig grej) och narkosen i sig var väldigt mysig faktiskt.


Vaknade efteråt och det kändes som att jag sovit väldigt djupt bara. Hade lite ont så fick lite mer morfin och sen mådde jag toppen! Lite yr men inget illamående (och jag blir illamående av ALLT). Tror jag stannade på uppvak i ca 2,5 timme. Allt som allt var jag där mellan 8.15 och 13.40, så mindre än 6 timmar! Förr fick alla bröstpatienter stanna över natten men om jag fattat rätt så är narkoserna bättre nuförtiden och det är därför man får åka hem såpass tidigt. Jag tycker det är superskönt, sitter mycket hellre i min egen soffa än ligger i en urtrist sjukhussäng.

Redan när jag vaknade hade jag en sportbh på mig, jag blev lite förvånad för trodde att jag skulle vara lindad ett tag. Verkar skilja sig från olika kliniker hur de gör. Jag ska i alla fall ha denna sportbh dygnet runt i fyra veckor och därefter på dagtid i minst en månad till. Tejpa ärren ska jag göra i sex månader.

I hissen efter operationen, ser ju oförskämt pigg ut? 

Jag hade med mig min Kalle-klänning att ha på mig eftersom jag behövde något med knappar fram att ha på mig. Det var dock inte supersmart eftersom den fick en blodfläck framtill (som är borta nu, kallt vatten och galltvål fick bort den). Så om någon annan ska operera sig: ta ett fult plagg med dig. På tal om det hade jag med mig en hel massa grejer, typ hörlurar, stickning, lypsyl mm men allt det låg kvar i mitt skåp under tiden jag låg på uppvak så det hade jag ingen nytta av. Det jag kan rekommendera är dock att ha en kudde med sig till bilfärden hem efter, det är skönt att ha den mellan brösten och bältet. Och en vattenflaska, jag var så torr i munnen så satt och sippade vatten hela vägen hem.

Dagen efter hade jag rätt så rejält ont, var mycket ynkligare än på själva operationsdagen. Hade fått morfintabletter utskrivna så åt dem med jämna mellanrum. Idag är det 2 dygn sen operationen och jag har lite ont men klarar mig på vanliga värktabletter. 

Första veckan nu ska jag ta det väldigt lugnt, lite stillsamma korta promenader bara. Efter ca 4 veckor beroende på hur det känns kan jag börja med styrketräning på underkroppen, raskare promenader (ja powerwalks alltså men tycker det är ett så töntigt ord) och sittande spinning/cykling. Jag trodde att det skulle bli en sommar utan bad för mig men jag får faktiskt bada, helst i havet dock (pooler är ju infektionshärdar) och inte simma förrän efter några månader. Skillnaden på en bröstreduktion som jag gjort och en bröstförstoring är att musklerna inte påverkas alls av reduktionen. Implantat kan tex läggas bakom muskeln och då måste man vänta mycket längre med all träning som påverkar bröstmusklerna. I mitt fall är det kroppen som ska återhämta sig och stygnen som ska läka, sen får jag själv känna efter vad som känns bra.

Jag kommer lägga upp före och efter bilder så småningom, lovar! Men än så länge har jag inte ens själv sett brösten utan bh. Det märks dock att de är rejält mycket mindre, såååå skönt! Imorgon får jag duscha och ta av mig bhn vilket jag verkligen ser fram emot. En annan grej som är lite ovant är att brösten är så högt upp haha, det är jag inte van vid. Annars brukar de liksom vila mot magen när jag sitter ner, nu känns det mer som att jag har push up :P. 

Om någon har några frågor så är det bara att ställa dem så ska jag svara så gott jag kan! Jag lägger alla dessa inlägg under taggen Bröstförminskning så kan den som är intresserad hitta dem samlade där. 

4 comments:

sjusoverskan said...

Hej!
Så skönt att allt gått bra hittills och att du mådde bra efteråt! Det gjorde jag också. Tjugo år efter bröstförminskningen mår jag bra, inget ont i ryggen eller axlarna, p.g.a. att behåbanden skär in, så skönt!
Lycka till och njut!!!
Kram Inger

Sara said...

Fint att det gick som planerat! Lycka till med läkningen!

Anonymous said...

Hej.
Underbart skönt att det går så bra för dig.
Kram okänd Lena.

Elin said...

Roligt att höra att operationen gick bra, lycka till måd återhämtningen!